Jak bezpečně kombinovat volně prodejné léky, aby nedošlo k nežádoucím interakcím



Dotaz čtenářky: "Mám chřipku a beru lék na horečku, zároveň chci vzít i lék na kašel a na rýmu. Můžu je kombinovat bez obav?"

Riziko skrytého zdvojení stejné účinné látky

Nejčastější problém při kombinování volně prodejných léků není léková interakce v užším slova smyslu, ale překročení maximální dávky jedné účinné látky – paracetamol nebo ibuprofen bývají přidané do více přípravků najednou (lék na horečku, na chřipku, na bolest) a člověk tak nevědomky překročí bezpečnou denní dávku.

Na co si dát pozor

  • Čtěte složení, ne jen název přípravku – "chřipkové" přípravky často obsahují paracetamol i efedrin/pseudoefedrin současně, kombinace s dalším lékem na horečku je riziková.

  • Vyhněte se kombinaci ibuprofenu s aspirinem bez konzultace s lékárníkem – oba patří do skupiny NSAID a kombinace zvyšuje riziko žaludečních potíží.

  • Léky na nachlazení s pseudoefedrinem (na ucpaný nos) mohou zvyšovat krevní tlak – rizikové u lidí s hypertenzí nebo srdečními problémy.

Kdy se zeptat lékárníka

Pokud chcete kombinovat tři nebo více přípravků najednou, nebo pokud berete dlouhodobě léky na jiné onemocnění (na srážlivost krve, krevní tlak), vždy se poraďte s lékárníkem – má přístup k databázi interakcí a poradí rychle i bez objednání k lékaři.

Další rady na téma: Jak bezpečně kombinovat volně prodejné léky, aby nedošlo k nežádoucím interakcím



Přidej radu k tématu:


s